tirsdag den 6. august 2013

Flere sko??? you bet ya!!!

Jeg er glad for sko skrev jeg for noget tid siden...

Hele familien sko - lidt lys og lidt Adobe Lightroom er der da blevet brugt :-P





Det fik en til at kommentere, og personen var langt fra den første, at jeg da vist nok brugte lidt mange penge på sko, ja alt det her løb, sådan generelt.


Jeg er løber, det tør jeg godt kalde mig selv nu efter 2 år (og alle årstider vel at mærke) fast i løbeskoene.

Jeg har rundet 5000 km løbet siden jeg begyndte tilbage i juni 2011, det svarer til ca. 45K i snit om ugen de sidste to år.



Jeg løb faktisk også før 2011. I 2008 trænede jeg mig op til et ½ marathon og investerede i ovenstående sko, en New Balance 858 i sort... dem var jeg rigtig glad for :-)
Når jeg så løber så meget, hvor mange sko har jeg så slidt op på disse ture?

Nu er jeg ret så opmærksom på hvor meget og hvor henne jeg løber. Siden jeg begyndte at løbe har jeg tracket mere eller mindre hver evig eneste kilometer, enten med en smartphone, eller et løbeur.

Til at holde styr på alle disse kilometer, bruger jeg et stykke software der hedder SportTracks, et stykke gratis software der er lysår foran så mange andre spillere på markedet.

ST som det omtales i daglig tale lader mig oprette mine gps spor ligesom på f.eks. Garmin Connect, eller Endomondo, men samtidig også udstyr og så tilføje dem til de enkelte ture jeg har taget, enten det er på cykel, i svømmehal eller med løbesko på.

Jeg holder godt øje med mit grej ;-) og har gjort det lige siden Juni 2011


Så hvor mange sko er det så at jeg har haft gang i siden den gang i 2011 hvor jeg løb en tur og blev forelsket i løb igen.

Tja, en del er det da blevet til.

Først et gruppebillede af familien...

Da jeg skulle tage dette billede gik min ældste søn langs rækken af sko og talte
 " et tusind kroner, to tusind kroner, tre tusind kroner... indtil jeg fik stoppet ham :-P
 Og lad os så møde dem enkeltvis :-P...


New Balance 769 i sort - tænk at da jeg gik igang med løbet igen, så fandt jeg endnu en sort New Balance sko

New Balance 769 i grå x 2 - min dejlige kone fandt to par af disse sko på tilbud og købte dem hjem til mig.
Det ene par, gav jeg  med ca. 500K på kontoen, til en tidligere elev der ikke havde så meget at gøre godt med og som manglede et par løbesko.

Ecco Biom B - en super fed sko. Jeg var til at starte med skuffet over at sælgeren solgte dem til mig som konkurrence sko, for da jeg kom hjem og fik dem vejet så jeg at de var tungere end mine New Balance sko, men de har fulgt mig i tykt og tyndt og en masse marathons.

Brooks Green Silence - den absolut fedeste sko jeg har løbet i til dato. Den vejer næsten intet (228 gram), har absurd meget plads til tæerne og så føler man sig bare hurtig i den. Blev købt til intervaltræning, men blev hurtigt min favorit marathon sko. Den fungerer dog kun på asfalt, i skoven er den bare alt for glat.


Alle de foregående sko er nu sat på pension og med mit seneste indkøb har jeg nu tre sko jeg roterer imellem og som har hver deres force... selv om jeg nok kommer til at overskride de selvoptegnede grænser en hel del gange.

Saucony Kinvara 3 - den tungeste sko i gruppen af nye sko med sine 240 gram.
(Det er stadig over 100 gram lettere pr sko end mine tidligere mængdesko!!!)
Det er den jeg bruger til min mængde træning og på lange ture som marathon.

Brooks T7 Racer - Feltets letteste og absolut billigste sko.
Med sine 201 gram og en pris på kun 460 kr. inkl. fragt er det en sko der vil fremad.
Jeg elsker den sko!!!
Salomon S-Lab Sense - den nyeste tilføjelse til familien.
Skoen er en decideret trailsko, med lav drop og en indersok man stikker foden i, der gør at den kan løbes i uden sokker.
Med en vægt på 220 gram ligger den sig solidt i midten af feltet.
Det er sidste års model så jeg fik dem til halv pris.

Så for at opsummere, det er altså 5 par sko der er enten pensioneret, eller givet væk i en god sags tjeneste, 5 sko og 4500 kilometer løbet = 900 km i hver sko såen ca, nogle lidt mere, andre lidt mindre.
De sidste 500 kilometer er kommet i de 3 nye par sko.

Og prisen? ja den er selvfølgelig også noteret ned i SportTracks ;-)


  • New Balance 769 sort = 699,-
  • New Balance 769 grå x 2 (tilbud) = 1000,-
  • Ecco Biom B = 899,-
  • Brooks Green Silence = 1000,-
  • Saucony Kinvara 3 = 1100,-
  • Brooks T7 Racer = 460,-
  • Salomon S-Lab Sense = 700,-



8 par sko i alt med en samlet pris på 5858,- dkk over de sidste 2 år; ca 730,- dkk pr. par.



Det bliver da til en hel del penge, ingen tvivl om det, men godt givet ud, det tror jeg nok :-)....


Maj 2011 - før projektet gik igang

Juli 2013 marathon #41 - stadig glad for kage, men i bedre form...

både på den ene og den anden måde :-)
...........................
.......................
..................
.............
.......
...
.

Hvad så med ur, løbetøj og startgebyrer??? tja så kan du lægge 9000,- oveni for mit vedkommende så'en ca. fordelt over de to år..


  • Garmin Fenix = 3000,-
  • Fusion tights x 4 = 2600,- (her bruger jeg mange penge og Fusion er bare lækre tights)
  • Løbe t-shirts + jakke alt inkl. = 1000,- (bemærk at de følger med til feks. Copenhagen marathon)
  • misc inkl. startgebyrer for alle mine løb igennem årene (her kommer mine t-shirts fra) = 2400,-


Alt i alt har løb kostet mig ca 15.000,- over de sidste 2 år

(åh, og er du en af dem der tænker IRONMAN det er så sejt, så tjek lige den her artikel og se prisen for en "budget" IRONMAN, så er 15.000,- over 2 år ikke så slemt ;-)).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar