lørdag den 30. januar 2016

Er jeg syg??

Tilbage til nutiden


Så hvor er jeg nu? Ja jeg er en hel del lettere først og fremmest..


Tilbage i august 2015 var der hvor det endelig vendte. Følelserne og stress var der kommet styr på, jeg kunne håndtere dem og i starten af 2015 var jeg stille og roligt også begyndt at cykle på en brugt racercykel jeg havde købt for oprindeligt at kunne cykle sammen med min søn.

Cyklen var instrumental for min tilbagekomst til den verden med udholdendhed, fart jeg så længe havde måtte undvære.

Men den helt store faktor, var kontrollen over min mad, mine kalorier.
Min kone foreslog mig at vi startede på at prøve at omlægge vores kost. I starten var jeg ikke meget for det, jeg havde før oplevet hvordan sådanne projekter blev startet op med fyr og flamme for kort tid efter at synke til bunds i glemslen.
Men ikke denne gang, denne gang var der et eller andet der fængede og ilden groede sig stærkere hurtigere og hurtigere.

Konceptet er meget enkelt og som den store tilhænger af at se verden som et lille tandhjul i en meget stor maskine, det at tænke som en fysiker, var det let for mig at hoppe i med samlede ben og tage konceptet til mig.

Spiser du mindre end hvad du forbrænder i løbet af dagen taber du dig, spiser du mere, opbygger du mere fedtmasse og tager dermed på. Længere er den ikke...

Jeg plejer at sige således: 

"glem alt om sundhed, det her handler ikke om at være sund, det handler om at tabe sig"

Min vægt har siden 2011 hvor jeg begyndte at tracke den.
Som man kan se kører min vægt op og ned og det har altid været min store udfordring. Hvordan opnår jeg en nogenlunde stabil vægt der er til at holde uden at jeg skal knokle for det hele tiden... Svaret ser ud til at være at jeg ikke kan klare det, uden at knokle. Der findes ikke en simpel genvej og jeg er derfor nødt til at være over mig selv konstant uanset hvor hårdt jeg synes det er. Løsningen for mig har været en mad logbog og gadgetnørd som jeg er (~en mand :-)), bruger jeg en online madlog, nemlig www.myfitnesspal.com.
Myfitnesspal har en stor database over forskellige typer mad og vigtigst af alt antallet af kalorier i hver madvare.
Hver dag indtaster jeg alt, og jeg mener alt, hvad jeg indtager.
Der tages højde for alt inkl kalorier forbrændt
Det har været en større omvæltning at lægge mit liv om på denne måde, men nu hvor jeg har været igang i et halvt års tid har jeg faktisk vænnet mig til det og nu er det en normal del af min hverdag, som at børste tænder.
Farligt... jeg har spist to isvafler, så måtte der knokles ekstra i skoven da jeg kom hjem fra job 
Myfitnesspal arbejder endvidere sammen Garmin Connect og de to apps udveksler oplysninger med hinanden. Det er så ensbetydende med at de forbrændte kalorier jeg har fra træning og antal skridt taget i løbet af dagen, importeres til Myfitnesspal og modregnes. På den måde har jeg så tæt på total kontrol over mit energiforbrug og indtag, som muligt.
Ideen er så konstant at spise hvad app'en anbefaler, men fordi jeg er som jeg er, spiser jeg endnu mindre, dog ikke meget mindre, end hvad der foreslåes.
Fredag gik over gevind, men i det store hele er det okay.
Jeg vælger ofte at se på mit kalorie indtag over en længere periode som feks, en uge.
Over en uge svinger det hele lidt, men alt i alt ligger jeg under hvad jeg burde have spist.

Er jeg syg??

Det spørgsmål er begyndt at dukke op oftere og oftere i mine samtaler med folk om mit vægttab. Jeg oplever at folk, der måske ikke har set mig over en periode på en måneds tid, stopper op, ser lidt forlegne ud, og så endelig spørger, "du er vel ikke syg, vel??".
Jeg ved godt at det må se meget voldsomt ud, og mit vægttab er da også drastisk, det kan jeg selv godt se.
Jeg har dagsdato tabt mig ca 38 kg. Det er et stort tal som yderligere er tabt på meget kort tid. På de seks måneder der er gået siden vi begyndte, har jeg tabt ca. 1,5 kg om ugen... det hurtigere end oprindelig planlagt, men som man kan se ikke umuligt og jeg er samtidig med blevet hurtigere og faktisk også stærkere.

Fra den 14-08-15 til den 06-02-16

TrainerRoad, HGVS og nu også NKL!!


En af de store ændringer jeg har lavet i min træningsform er de forskellige måder jeg forbrænder kalorier og træner mine muskler på. Istedet for kun at fokusere på løbet har jeg helt bevidst valgt at fokusere på en helkrops træning.
Det startede med cyklen, lige som sidst jeg tabte mig stort, men denne gang har jeg ikke lagt cyklen væk, men fortsat med at bruge den.

Markerede skuldre... for vildt med de knogler :-)



Jeg bruger op til 4 timer om ugen nede i min kælder på at køre intervaller ved hjælp af min yndlings software, TrainerRoad, et stykke software til at styre og koordinere min cykeltræning, der nu primært fokuserer på intervaller af forskellig intensitet.

Før dette skoleår havde jeg på arbejdet som et valgfag undervist i løb, men det var ikke den store succes med elever der konstant pjækkede. Derfor ændrede jeg fag til i år at undervise i styrketræning. 

Har tabt mig så meget at mine blodårer bliver synlige ved tung vægtløftning


For selv at få mere viden har jeg deltaget i kurser og har også meldt mig ind i den lokale styrke- og vægtløfterklub Herlufsholm Gymnastikforenings Vægtløfter og Styrkeklub. 

Som en sidste måde at styrke hele min krop er jeg fornylig begyndt at klatre i den lokale klatreklub Næstved Klatreklub. 

Kalk og kalkpose skal der til!

Den fede væg på Næstved Gymnasium

Her for jeg trænet en form for helkrops træning, lidt ala yoga der hjælper på min balance og min evne til at bevare roen i pressede situationer.
Klatringen er stadig helt nyt for mig, men indtil videre virker det meget lovende.

Det er mange aktiviteter og jeg kan da også kun klare det ved at lægge flere træningspas på samme dag. 

En fredag i sidste uge så f.eks. således ud.

  • Arbejde fra 0800 til 1400
  • Køre hjem og hente børn fra 1400 til 1515
  • forberede mig til dagens træning fra 1515 til 1600
  • Første træningspas - TrainerRoad (threshold) på cyklen fra 1600 til 1700
  • Skifte støj og forberede mig til næste træningspas, en Brickworkout 1700 til 1715
  • Løbetur i skoven med hunden så han også blev luftet 1715 til 1745
  • Få ungerne i tøjet og ud i bilen så vi kunne køre til klatring 1745 til 1800
  • Klatre med ungerne 1800 til 1920
  • Lave aftensmad og spise 1930 til 2100
  • Hygge med at skrive det her 2100 til ????
  • I seng
Faktisk er ovenstående måde at planlægge min dag, også blevet en del af min næsten daglige rutine. Det hjælper mig rigtig meget at have kontrol over i min dag, at vide hvad jeg skal fra time til time fjerner stress symptomerne og giver mig overskud til at fokusere på de vigtigere ting i livet.
For nogen virker det overkill, for mig er det med til at afstresse min dag
Jeg er blevet et andet menneske sagde min kone for et års tid siden, efter min depression. Ja det er jeg, og selv om jeg er på vej tilbage, så vil jeg vedblive med at være forandret og forhåbentlig til stadighed ændre mig i takt med at jeg udvikler, fysisk, men mest af alt psykisk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar